Jelenleg a minimálbér nettó értéke – adók és járulékok levonása után – mindössze 6160 hrivnya (51 601 forint). Ez az összeg alig haladja meg az átlagnyugdíj szintjét, amely valamivel hatezer hrivnya (50 280 forint) felett van. Ehhez képest az ukrán infláció folyamatosan emelkedik, májusban csaknem 16 százalék volt.
A helyzet különösen nehéz azoknak, akik ténylegesen minimálbéren dolgoznak, mivel ebből az összegből a rezsiköltségek, élelmiszerek és egyéb alapszükségletek, például a lakhatás kifizetése szinte lehetetlen. A gyakorlatban persze számos munkavállaló magasabb jövedelmet kap, de ennek egy részét „borítékban” fizetik ki, hogy csökkentsék a munkáltató adóterheit. Ez a gyakorlat tovább erősíti a gazdaság szürke, nem ellenőrzött szektorát.
A minimálbér emelése nem csupán szociális, hanem súlyos gazdasági következményekkel járna.
Az egyéni vállalkozók második csoportja szintén a minimálbér alapján fizeti az egységes adót: ennek mértéke 20 százalék, azaz havi 1600 hrivnya (13 408 forint). Emellett
2024 decemberétől bevezették számukra is az úgynevezett hadiadót, amely újabb teherként nehezedik a vállalkozókra.
Így minden minimálbér-emelés automatikusan megemeli ezeknek a közterheknek összegét, ami a kis- és középvállalkozások tömege számára súlyos következményekkel járhat.
A minimálbér szintje hatással van a különféle adók és illetékek mértékére is.
A munkajogi szabályozásban is kulcsfontosságú szerepet tölt be a minimálbér.
A pénzügyi elemzők szerint egyre égetőbb a minimálbér emelésének kérdése. Andrij Sevcsisin, elismert gazdasági szakértő szerint
a mostani minimálbér nem tekinthető reális keresetnek, és már nem is annyira gazdasági mutatóként, mint inkább a feketegazdaság indikátoraként működik.
Szerinte, ha a kormány valóban megemeli a minimálbért, az részben a gazdaság kifehérítéséhez is hozzájárulhat.
A gyakorlatban azonban a helyzet jóval bonyolultabb. A szakértők szerint a minimálbér emelésének csak akkor lenne értelme, ha az gazdasági növekedéssel párosulna. Ellenkező esetben a megnövekedett adó- és járulékterhek miatt a kisvállalkozások jelentős része vagy visszavonul a szürke zónába, vagy megszűnik. Ez pedig hosszú távon csökkenti az adóbevételeket és tovább rontja az állami költségvetés pozícióját.
Egy újabb veszély, hogy a kereslet növekedésével az infláció is gyorsulhat. A vállalkozók, akiknek megemelkedik a bér- és adóterhe, kénytelenek lesznek árat emelni, amit végső soron a fogyasztók fizetnek meg. Így a minimálbér emelése, ha nem kontrollált környezetben történik, paradox módon további áremelkedésekhez vezethet.
Közben a parlamentben is napirendre került a kérdés.
A kezdeményezés azonban nem kormányzati oldalról érkezett, és a benne szereplő pénzügyi fedezet forrását sem nevezték meg. Oleh Penzdin, az Ukrán Gazdasági Vitaklub vezetője szerint a javaslat teljesen irreális, mivel semmilyen fedezeti háttér nem áll rendelkezésre. Véleménye szerint
az állami költségvetés jelenlegi kiadásai már így is csak a nemzetközi pénzügyi segélyeknek köszönhetően teljesülnek, miközben a belső források szinte kizárólag a védelmi kiadásokra irányulnak.
A pénzügyminisztérium legújabb tervezete már óvatosabb emelést irányoz elő. Eszerint
A munkaképes személyek létminimuma ugyanezen években rendre 3288 hrivnyára (27 546 forintra), 3482 hrivnyára (29 169 forintra), illetve 3667 hrivnyára (30 731 forint) módosul.
Az infláció csökkentését is célként tűzték ki:
Ennek realitása azonban erősen kérdéses, főként a folyamatos háborús környezetben, ahol a termelés, a mezőgazdasági hozamok és a külföldi támogatások is bizonytalanok.
Oleh Penzdin szerint
az infláció ilyen mértékű csökkentéséhez legalább 3-4 százalékos gazdasági növekedésre lenne szükség, miközben a jelenlegi prognózis alig 2 százalék körül mozog.
Emellett a makroszintű pénzügyi támogatások jövője is kétséges, kiváltképpen az Egyesült Államok részéről, ahol egyre több jel utal arra, hogy 2026-ban akár nulla támogatás is elképzelhető. Mindezek mellett a mezőgazdasági hozam is döntő tényező lehet. Amennyiben rossz lesz az aratás, az inflációt semmi sem fogja megállítani.
A döntés így egyértelműen politikai és gazdasági dilemmát is jelent. A kormány deklarálta szándékát a minimálbér fokozatos emelésére, de az ország jelenlegi pénzügyi helyzete, a magas infláció, a gazdaság szürke zónája és a háborús környezet mind-mind akadályt gördítenek a megvalósítás útjába.
Hogy végül a gazdasági realitás vagy a politikai szándék kerekedik felül, az a következő hónapok költségvetési vitáiban derül majd ki.
Egy biztos: a jelenlegi minimálbérszint egyre kevésbé fenntartható a társadalmi nyomás, a reáljövedelmek csökkenése és az infláció gyorsuló üteme miatt. Az ukrán háztartások döntő része már most is kénytelen lemondani alapvető szükségletekről, takarékoskodni az élelmiszeren, az energián, vagy éppen az egészségügyi kiadásokon. A szociális feszültségek erősödése és a munkaképes népesség elvándorlásának gyorsulása újabb figyelmeztető jelek arra nézve, hogy a jelenlegi bérpolitika hosszú távon nem tartható fenn.
A kormány számára tehát nemcsak makrogazdasági, hanem szociális és politikai tétje is van annak, hogyan kezeli a minimálbér kérdését a következő években.
Egy túl gyors, fedezet nélküli emelés súlyos egyensúlyvesztéshez vezethet az államháztartásban, ugyanakkor a stagnálás konzerválja a társadalmi egyenlőtlenségeket, a szegénységet és a munkapiac torzulásait.
Ez utóbbi azért is veszélyes, mert ezzel nem csupán a jelen generáció kilátásai romlanak, hanem az ország jövőbeli versenyképessége és stabilitása is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.