Norris nyert Verstappen és Russell előtt a melbourne-i káoszban

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.03.16. 07:15
Norris sikerével vette kezdetét a 2025-ös idény (Fotó: AFP)
Lando Norris (McLaren) aratott győzelmet a Formula–1-es idénynyitó Ausztrál Nagydíj versenyén. A brit mögött Max Verstappen (Red Bull) és George Russell (Mercedes) zárt, míg az első ötöst Alexander Albon (Williams) és Andre Kimi Antonelli (Mercedes) egészítette ki a változékony időjárást és sok balesetet hozó futamon, amin összesen 14 versenyző ért célba.

A McLaren az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon ott folytatta az egykörös tempót illetően, ahol az előző idényt zárta Abu-Dzabiban: Lando Norris vezérletével az első rajtsorban. A brit pilóta akkor győzelemre váltotta a rajtelsőségt, azonban úgy tűnt, ezúttal a nagyobb előny ellenére is nehezebb feladat vár rá. Egyrészről csapattársa, Oscar Piastri is éhes volt a sikerre, és már pénteken jelezte, a győzelemért hajt, másrészről a vasárnapra virradóra megérkező eső és a jósolt változékony időjárás is nagy izgalmakat, illetve esetleges kavarodást sejtetett.

Norris pályafutása során először várhatta az élről a piros lámpák kialvását az Albert Parkban, mellőle tehát a márkatárs, Piastri rugaszkodhatott el, míg a második sorban Max Verstappen és George Russell foglalhatott helyet. Mögöttük szokatlan páros, Cunoda Juki és Alexander Albon várt a rajtjelzésre, míg a Ferrari Charles Leclerc, Lewis Hamilton sorrendben érkezett a negyedik sorban.

Két versenyző, a váltógond nélkül mért kör nélkül maradó Oliver Bearman, valamint Liam Lawson is a bokszutcából várta a rajtot, így két hely megüresedett a rajtrácson. A folytatásban aztán további egy rajtkocka is gazda nélkül maradt: Isack Hadjar a felvezető körén hibázott a 2-es kanyarnál, és el is találta a falat a vizes pályán. Az incidens nyomán először megszakították a rajtprocedúrát, majd tíz perccel elhalasztották a kezdést, aminek következtében egy körrel rövidült a verseny.

Miközben a mezőny az újabb csapadékra várt, a versenyzők teljesítették az újabb felvezető kört is, aminek már Lance Stroll is átmeneti esőgumin vágott neki. A kanadai korábban egyedüliként az extrém esőgumi mellett döntött, de a halasztás lehetővé tette a számára, hogy időveszteség nélkül kereket cseréljen. 

Norrisnak sikerült megtartania a vezetést, mögé a rajtot remekül elkapó Verstappen sorolt be, majd Piastri, Russell és Leclerc zárta az első ötöst, miközben hátrébb a hazai közönség előtt versenyző Jack Doohan esett a körülmények áldozatául. Az ausztrál pilóta egyszerűen megcsúszott, és elvesztette az irányítást az autója felett, amit a fal állított meg.

Az eset következtében azonnal pályára küldték a biztonsági autót, azonban ezzel még nem volt vége: Carlos Sainz Jr. lassú tempó mellett élt át meleg pillanatokat, és a Williamsével a falat is eltalálta a célegyenesben, amivel számára is véget ért a futam. Az incidens után a safety car a bokszutcán keresztül vitte át a megkurtított mezőnyt, amit Lawson, valamint a Haas kettőse is kihasznált, és friss interekre váltott.

A verseny végül a 8. körben folytatódhatott: Norrisnak sikerült megtartani az első helyet az újraindításnál is Verstappen és Piastri előtt. Noha előbbi eleinte szorosan tapadt a vezető britre, mire engedélyezték a DRS-használatot, pont leszakadt több mint egy másodpercre a McLaren mögött, miközben Piastri nyithatta a hátsó szárnyát.

A holland vállán nőtt is a nyomás, miközben gumijai is kevésbé bírták a gyűrődést, mint a közvetlen riválisoké, ami a szemerkélő esőben nem jelentett jó hírt a számára. A címvédő a 18. körben rontott is, amit kihasználva Piastri simán elment mellette, amivel visszaállt a két McLaren az élre, majd hamarosan el is húzott a távolban.

Verstappen lemaradása a 23. körben már több mint tíz másodperc volt, miközben Piastri apránként közeledett a vezető csapattársára. Az ausztrál hét körrel később már nyithatta is a hátsó szárnyát, de eleinte nem támadhatta a márkatársát, mert a csapata megkérte, tartsa a pozíciót, amíg elmennek a lekörözendő versenyzők mellett. Az ausztrál jelezte, gyorsabb, mint Norris, de tudomásul vette a kérést, amit egy kisebb hiba követett a versenyző részéről.

Piastri több mint három másodperc hátrányt szedett össze a rontása miatt, de a különbség hamarosan nullázódott, hiszen Fernando Alonso a falba szállt az Aston Martinnal, ami miatt újra pályára kellett hajtania a biztonsági autónak. A korlátozást kihasználva a pilóták nagy része száraz pályára alkalmas gumikra váltott, a kivételt Gabriel Bortoleto és a Haas duója jelentette, igaz, az újraindítás előtt az említett hármas is slickekre váltott.

Ez azért hatott furcsa döntésnek, mert akkortájt arra lehetett számítani, hogy még a futam vége előtt néhány körig tartó, de intenzív eső érkezik meg az Albert Parkba, ami rövidesen be is igazolódott, és óriási káoszt teremtett!

A két McLaren a 44. körben egyszerre csúszott ki a harmadik szektorban, amikor hirtelen rákezdett az eső: Norris azonnal a bokszutcába sietett köztes esőgumikért, míg Piastri csak hosszas küzdelem után, körhátrányban tudott visszatérni a pályára. Noha a többség követte a McLaren brit pilótájának a példáját, és azonnal kereket cserélt, heten, köztük az élre álló Verstappen, illetőleg a mögé besoroló Hamilton és Leclerc is kint maradt a száraz pályára alkalmas gumikon.

Közülük elsőként a címvédő adta fel a küzdelmet az esőben, és szánta el magát cserére, aminek következtében Hamilton vezérletével a Ferrari kettőse állt az élre. A maranellóiak azonban nem igazán örvendezhettek, hiszen amellett, hogy Norris a köztes esőgumin már utol is érte őket, és visszavette a vezetést, újra pályára kellett küldeni a biztonsági autót, ami minden különbséget eltüntetett.

Ezúttal Lawson és Bortoleto egymástól függetlenül rontott, előbbi az első szektorban találta el a falat, míg utóbbi a 13-as kanyarnál szállt ki a versenyből. A korlátozás alatt a korábban nem váltók is a bokszutca felé vették az irányt, így újra változott sorrend. A safety car mögött Norris, Verstappen, Russell, Albon és Antonelli sorrend alakult ki a top 5-ben, míg a Ferrari párosa a kilencedik-tizedik helyen találta magát. 

A verseny az 51. körben folytatódhatott, Norris ezúttal is jól jött el az újraindításnál, és noha az utolsó két körben Vertsappen már nyithatta mögötte a hátsó szárnyat, a mclarenesnek sikerült megtartania a vezetést, és megnyerte az év első futamát! A címvédő 895 ezredes hátránnyal szelte át a célvonalat a második helyen, a dobogó alsó fokára Russell állhatott fel a Mercedesszel, míg a negyedik Albon lett a Williams színeiben, így négy különböző konstruktőr négy versenyzője zárt az első négy helyen.

Ötödikként Antonellit rangsorolták, az olasz időbüntetés miatt vesztett egy pozíciót, de így is fantasztikusan mutatkozott be a 16. helyről indulva. A hatodik Stroll lett, majd Hülkenberg, a márkatársát és Gaslyt is maga mögé utasító Leclerc, a pontzónában végül visszatérő és az utolsó körben agresszív manővert bemutató Piastri, illetve a mclarenessel szemben pozíciót vesztő Hamilton tette teljessé a top 10-et.

Gaslyt a 11. helyen rangsorolták, míg a célba érők sorát Cunoda, Ocon és Bearman zárta.

Folytatás jövő hétvégén a Kínai Nagydíjjal.

FRISSÍTÉS: Antonelli büntetését utólag törölték, így az olasz előrelépett a negyedik helyre, míg Albon visszaszorult az ötödik pozícióba. A szankció eltörlése értelmében a Mercedes és a McLaren pontazonossággal érkezik meg az idény második állomására.

 
A VILÁGBAJNOKI ÖSSZETETT ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLEGGYORSABB KÖRÖKPONT
1. Lando Norris11125
2. Max Verstappen1118
3. George Russell1115
4. Andrea Kimi Antonelli112
5. Alexander Albon110
6. Lance Stroll18
7. Nico Hülkenberg16
8. Charles Leclerc14
9. Oscar Piastri12
10. Lewis Hamilton11
KONSTRUKTŐRÖK 
1. McLaren-Mercedes27
2. Mercedes27
3. Red Bull-Honda18
4. Williams-Mercedes10
5. Aston Martin-Mercedes8
6. Sauber-Ferrari6
7. Ferrari5
8. Alpine-Renault0
9. Racing Bulls-Honda0
10. Haas-Ferrari0

 

39. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Norris 1:17.252
2. szabadedzés1. Leclerc 1:16.439
MÁRCIUS 15., SZOMBAT
3. szabadedzés1. Piastri 1:15.921
Időmérő1. Norris 1:15.096
MÁRCIUS 16., VASÁRNAP
A verseny 1. Norris, 2. Verstappen, 3. Russell
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Kínai Nagydíj, Sanghajmárcius 23., 8.00
Japán Nagydíj, Szuzukaáprilis 6., 7.00
Bahreini Nagydíj, Szahíráprilis 13., 17.00

 

 

Legfrissebb hírek

Elrontott időmérő, hibás stratégia, rossz kommunikáció, lesújtó eredmény – a Ferrari csalódást keltő nyitó hétvégén van túl

F1
6 órája

Az FIA elégedetlen az Ausztrál Nagydíjon látottakkal, már Kína előtt szigorít a szárnyteszteken – hivatalos

F1
9 órája

„Kínos volt"– Markót nem hatotta meg Hadjar elkeseredettsége, szerinte a pilóta „könnyes show-műsort rendezett"

F1
12 órája

Verstappen nem látott esélyt a győzelemre; Piastri rendkívül csalódott a nyitó verseny után

F1
Tegnap, 14:58

Utólag törölték a büntetését – Antonelli visszakapja a negyedik helyet a melbourne-i versenyen

F1
Tegnap, 10:22

Akkora előnyben van a McLaren, hogy akár már most leállíthatja a fejlesztést – Russell

F1
2025.03.15. 12:43

Norris és Piastri összecsapna a győzelemért; Hamilton örül, hogy ilyen közel került Leclerc-hez az időmérőn

F1
2025.03.15. 11:09

Norris vezérletével a McLaren az első, Cunoda és Albon a Ferrarik előtt a harmadik sorban az első időmérőn

F1
2025.03.15. 05:33
Ezek is érdekelhetik