A szövetségi kapitány olimpiai bajnoki címre vezetné a magyarokat, Nyilasi Tibor a kórházból üzent

Az elmúlt 24 óra legolvasottabb sporthírei a Mandineren.

Az 1986-ban rekordidő alatt megépített mogyoródi versenypálya létesítményei fölött eljárt az idő, elkerülhetetlen volt a felújítás – az eredményt már idén augusztusban élvezhetik a kilátogatók. Gyulay Zsolttal, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójával tekintettük át a pálya helyzetét.
Gyulay Zsolt szerint ez most más. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója érzi, sőt tudja: a felújítási munkálatok után új időszak köszönt be Magyarország legjelentősebb autóverseny-pályáján. „Az biztos, hogy fel kell majd nőnünk a feladathoz. Ha eddig végigmentem a paddock mellett, egy egyszerű, 1985-ben szocialista nagyvállalatok által összetákolt épületet láttam. Rengeteget küzdöttünk azért, hogy a csapatok egyáltalán létezni tudjanak itt. Mindenki emlékezhet az áramkimaradásokra, a beázásokra, arra, amikor a Ferrarira ráfolyt a víz, sorolhatnám a problémákat. Most ezen a területen is nagy előrelépés lesz, más dimenzióba kerülünk. A világnak ezentúl is csak azt kell tudnia, hogy jó Formula 1-es verseny, kiváló hangulat és telt ház lesz Mogyoródon, más nem számít” – mondja.
A helyszín több szempontból kuriózum. Egyrészt itt rendezték az első viadalt a vasfüggöny mögött, másrészt az idők során rábiggyesztették a pályára a klasszikus jelzőt. Tehát a tradicionális pályák között emlegetik, és idén már a negyvenedik alkalommal vendégeskedik rajta az F1 mezőnye. Valljuk be, megdolgoztak érte a csapatok, a sportág elhivatott hazai szereplői, nekik köszönhetően a Hungaroring a monzai pálya után a második leghosszabb ideje szerepel a versenynaptárban megszakítás nélkül. Rekordidő, nyolc hónap alatt született meg a pálya, így indulhatott útjára hazánkban is a száguldó cirkusz 1986. augusztus 10-én.
„Készülünk a Hungaroring jövőre esedékes negyvenéves fennállására. Többek között megállapodtunk az állami pénzverdével egy jubileumi érmesorozatról. Persze addig még bőven van teendő – említi az elnök-vezérigazgató. – Sokan kérték, ezért a 4-es kanyar Nigel Mansell nevét viseli majd. Felvettük vele a kapcsolatot, el fogja küldeni a kézlenyomatát.”
A brit versenyző szeretett Magyarországra járni, mindig nálunk ünnepelte a születésnapját, csak hát ne lett volna az a fránya 1987-es futam… Történt, hogy öt körrel a vége előtt leesett az autójáról a jobb hátsó kerék főanyája, így kénytelen volt a szalagkorlát mögül végignézni, ahogy csapattársa, a Williams brazilja, Nelson Piquet megnyeri a versenyt, és ezzel 18 pontra növeli előnyét a tabella élén. Ez a viadal azért is emlékezetes, mert először volt magyar szponzor egy Formula 1-es autón: Piquet Williamse a Skála feliratát viselte. Skálát kapott Nigel Mansell is a szülinapjára, igaz, nem támogatói feliratot, hanem egy lovat, amelyet így hívtak.
Emlékezetes esemény Mogyoródról az is, hogy itt tűnt el Damon Hill. Michael Schumacher négy, a csúcstartó Lewis Hamilton pedig nyolc futamgyőzelmet aratott a pályán.
Első magyarként Kesjár Csaba száguldott a Hungaroringen Formula 1-es autóval, a tragikus balesete előtti évben, 1987-ben tesztelte a Zakspeed istálló kocsiját. Itt teljesítette első F1-es futamát Baumgartner Zsolt is 2003-ban egy Jordannel. Ralph Firman balesete után adódott a nagy lehetőség. A következő évben egész szezont futott a Minardinál.
A létesítmény teljes 125 hektáros területén zajlanak a munkálatok. Megújul a közműhálózat, de a leglátványosabb rész az új főépület és a fedett főlelátó lesz, ahová nyolcezren férnek be. A kivitelezők lekörözték az ütemtervet, az előteljesítésnek köszönhetőn több száz további ülőhelyet is értékesíteni tudnak az idei nagydíjra. „Óriási lendülettel, heti hat napon, nyújtott műszakokban végzik a munkát, ennek eredményeként a paddocképület második emelete is közel kész állapotban lesz nyáron” – hangzik el. Jó hír, hogy nem kell újraaszfaltozni a pálya vonalát – amire legutóbb 2016-ban volt szükség –, mert geotextilt és zúzalékot terítettek rá, mielőtt a munkagépek dolgozni kezdtek volna.
Az eredetileg 4014 méteres pálya hossza néhány év elteltével 3975 méterre csökkent, majd egy újabb átépítés nyomán 2003-ban 4381 méterre nőtt, azóta változatlan. A pilóták szerint poros, ám rendkívül technikás a sok kanyar miatt. A modern, uniformizált pályák között a Hungaroring a hagyományt képviseli, most mégis új köntöst kap. Gyulay ezt a legkevésbé sem bánja, mert ahogy mondja, legutóbb még az ausztrál kollégákat is idehozták, hogy megmutassák nekik: ilyen minőségben is fel lehet újítani egy F1-es versenypályát. Szerinte annál is nagyobb ugrás lesz a létesítmény színvonalában, mint amikor az egykori Népstadionból Puskás Aréna lett.
„Magyarország legnagyobb rendezvényközpontja lehetünk; piaci alapon működő, versenyképes, a saját lábán álló cég szeretnénk maradni. Mi a Formula 1-es futamok szervezéséhez értünk, az autó-motor sportban vagyunk otthon. Van egy profi csapatunk, amely bármit el tud végezni költséghatékonyan. Az, hogy építkezni kellett, hatalmas változást hozott az életünkben” – teszi hozzá.
Nem titok, hogy az állam 80 milliárd forintot ad a felújításra, ám a verseny előkészítésére, lebonyolítására és utómunkálataira már a zrt.-nek kell előteremtenie a forrást. Az elnök-vezérigazgató szerint a magyar főváros még nem aknázta ki a mogyoródi pályában rejlő lehetőségeket, fejlődnie kell ezen a téren, más országban az F1-nek sokkal nagyobb a marketingértéke. „Bizonyítani tudjuk, hogy ez nem viszi, hanem hozza a pénzt. Mi eddig eltartottuk a létesítményt a jegyeladásokból, a befolyt összegekből szerveztük meg a versenyt, amely általában háromszázezer látogatót vonzott egy hétvégére” – magyarázza Gyulay Zsolt. Tisztában vannak vele, hogy a kiadások az új infrastruktúra miatt nőni fognak, ezért muszáj növelni a bevételeket.
A versenynaptárban évtizedek óta meghatározó szerepet betöltő magyar nagydíjnak 2032-ig van szerződése. A megméretést idén augusztus 1. és 3. között rendezik.
Max Verstappen négyszeres világbajnok: „Nemcsak a Formula 1-es hétvégéken, hanem máskor is igyekszem minél többször körözni rajta, például GT-versenyautóval, mert annyira technikás. Ha valaki fejlődni szeretne, annak tökéletes helyszín ez a pálya. Ha a középső szektorban elhibázol egy kanyart, a következő is ugrik, így remekül meg lehet tanulni az egymásba fűződő kanyarok technikáját. A vonalvezetése egyedi és nehéz.”
Stefano Domenicali, a Formula One Group vezérigazgatója: „A Hungaroringen végzett munka azt bizonyítja, hogy az F1 vibrálása által olyan helyszíneken is magasabbra kerül a léc, ahol az utóbbi években nem fejlődtek a létesítmények.”
Cunoda Júki, a Red Bull japán versenyzője: „Lehet, hogy ha ezen az aszfaltcsíkon nem teljesítek jól a kezdetek kezdetén, most nem lennék itt. Technikás, nagy kihívást jelentő pálya ez rövid egyenessel és sokféle kanyarral – itt fontos szerepet játszanak a képességek. A 4-es bal kanyar különösen trükkös, nehéz eltalálni a csúcspontot, rá kell találni a megfelelő ritmusra.”
Valtteri Bottas finn versenyző: „Mindig élveztem a futamokat a Hungaroringen, és már alig várom a visszatérést. Egy finn számára közel van egy hazai versenyhez, és szeretem a régi vágású közeget is.”
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor