Krausz Gábor
A tragédiában 67 ember vesztette életét.
Az amerikai légügyi hatóságok egy friss jelentése szerint a januárban történt washingtoni légi katasztrófa azért következett be, mert a balesetet okozó katonai helikopter pilótája nem hajtotta végre a parancsnoka utasításait - jelentette a New York Post amerikai napilap online kiadása.
Mint ismert, idén januárban légi katasztrófa történt Washington D. C. felett, amikor egy katonai Black Hawk helikopter összeütközött egy éppen leszállni készülő utasszállító repülővel, majd mindkét gép a Potomac folyóba zuhant. A repülőgépen 60 utas és 4 fős legénység, míg a katonai gépen 3 fős személyzet tartózkodott, a tragédiában mindenki életét vesztette.
A tragikus balesetről most újabb részletek láttak napvilágot. A Fox News beszámolója szerint a helikopter pilótája, Rebecca Lobach százados figyelmen kívül hagyta a mellette ülő parancsnoka utasítását az ütközést megelőző másodpercekben.
A hatóságok jelentése szerint Lobach épp az éves repülési értékelését teljesítette, társa, Andrew Loyd Eaves főtörzsőrmester pedig oktatóként vett részt a repülésen. Amikor a légi irányítók figyelmeztették őket egy közeli utasszállító jelenlétére, Lobach és Eaves jelezték, hogy „vizuális szeparációt” kérnek, vagyis saját megfigyeléseik alapján kívánták elkerülni az ütközést, nem a légi irányítás konkrét utasításai alapján.
15 másodperccel az ütközés előtt Eaves állítólag arra utasította a pilótát, hogy forduljon balra, az East River partja felé, Lobach azonban nem teljesítette a parancsot, így a helikopter keresztezte az utasszállító útját, és a két gép összeütközött.
Rebecca Lobach 2019 júliusában csatlakozott az amerikai légierőhöz. Mintegy 500 órányi tapasztalattal rendelkezett Black Hawk helikoptereken, és számos katonai kitüntetést kapott. Korábban a Fehér Ház katonai társadalmi segédtisztjeként is szolgált a Biden-kormányzatban.
A helikopter harmadik személyzeti tagja Ryan O’Hara őrmester volt.
A tragédia országos szinten felhívta a figyelmet a légi irányítási rendszerek hiányosságaira. Sean Duffy közlekedési miniszter vizsgálatot indított, és márciusban bejelentette: a következő négy évben modern technológiával kívánják megerősíteni az amerikai repülőterek légi irányítási rendszereit, valamint mesterséges intelligencia alkalmazásával azonosítanák a gyakori veszélyhelyzetekkel fenyegető „forró pontokat”.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) adatai szerint csak a Reagan nemzeti repülőtéren eddig 85 közeli ütközést vagy vészhelyzetet jelentettek, ahol a függőleges távolság 200 lábnál, az oldalsó távolság pedig 1500 lábnál kisebb volt a repülőgépek között.
– figyelmeztetett Duffy.