Krausz Gábor
Brüsszel őrült terve romba döntené Európát. Ukrajna gyorsított csatlakozásának nincs realitása.
Ukrajna gyorsított EU-csatlakozása veszélybe sodorná az európai unió belső egységét, biztonságát, a teljes magyar nemzetgazdaságot. Sorra jelennek meg erről a tanulmányok azóta, hogy 2022. február 28-án, négy nappal az orosz támadás után Ukrajna csatlakozási kérelmet nyújtott be az Európai Unióhoz, és Zelenszkij elnök „új különleges eljárást” kért országa EU-tagságának megkönnyítésére.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke idén februárban úgy fogalmazott: ha ilyen ütemben halad Ukrajna az EU-normák felé, akkor „talán még 2030 előtt is” beléphetnének az unióba. Ezzel szemben van 5 olyan kihívás a gyorsított csatlakozással kapcsolatban, amire nincs olyan megoldás, ami ne sodorná veszélybe az unió működését, ne veszélyeztetné Magyarország alapvető érdekeit.
Erre az 5 alapvető kihívásra nincs megoldása az uniónak, ezen belül rengeteg elemzés mutatta ki, hogy Ukrajna gyorsított csatlakozása Magyarország számára súlyos következményekkel járna. Ezért indította el a kormány a véleménynyilvánító szavazást, hogy majd annak ismeretében képviselje Magyarország álláspontját Ukrajna EU-csatlakozás ügyében.
Az európai vezetők úgy döntöttek, hogy Ukrajnának harcolnia kell, cserébe kap egy gyorsított tagságot. Ez tönkreteszi a magyarokat
– vélekedett korábban Orbán Viktor. Közölte: ebben a kérdésben nekünk, földön járó magyar embereknek kell döntenünk. Magyarországnak ügydöntő szava van a kérdésben, ugyanis ezt minden tagállamnak el kell fogadnia. A miniszterelnök azt javasolta, mindenki a saját gondolkodásmódja szerint közelítse meg ezt a kérdéskört. Vannak gazdasági, munkaerőpiaci, egészségügyi, határvédelmi, katonai, közbiztonsági kérdések.
A legtöbb emberhez a gazdasági szempontok állnak legközelebb, Ukrajna uniós tagsága pedig romba döntené a magyar gazdaságot.
Ukrajna uniós csatlakozásáról valóban minden magyar embernek lehetősége lesz elmondani a véleményét. Ebben a szavazásban minden, Magyarországon állandó lakhellyel rendelkező magyar állampolgár részt vehet. Hidvéghi Balázs, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára elmondta, hogy minden választópolgároknak egy szavazólapot fognak postázni.
Terveink szerint április közepén indul el a kézbesítés, és május végéig mindenki megkapja a szavazólapot
– közölte a Magyarország Kormánya Facebook-oldalára feltöltött videóban. A szavazólapon egyetlen kérdés fog szerepelni:
"Támogatja-Ön, hogy Ukrajna az Európai Unió tagja legyen?"
Erre pedig „Igen”-nel vagy „Nem”-mel lehet válaszolni. Szavazni ugyanúgy lehet majd, ahogy például egy országgyűlési választáson, vagyis az igen vagy a nem válasz fölött körbe írt X-szel.
A szavazólap biztonsági papíron lesz, nem fénymásolható, nem sokszorosítható. A szavazólapot egy ingyenes válaszborítékban lehet majd visszaküldeni a kormánynak. A szavazatokat közjegyző jelenlétében fogjuk összesíteni
– ismertette az országgyűlési képviselő.
Ifj. Lomnici Zoltán korábban elmondta, hogy az Európai Unió költségvetése véges, és minden új tagállam csatlakozása átalakítja a támogatási struktúrát. Ukrajna mezőgazdasági területeinek hatalmas mérete miatt az EU agrártámogatási rendszerének egy jelentős részét kellene átcsoportosítani az ukrán gazdák számára, ami a jelenlegi tagállamok, így Magyarország agrárágazatának támogatásait csökkentheti, hiszen a jelenleg 157 millió hektárnyi támogatásra jogosult európai uniós terület 41 millió hektárral bővülne. Ráadásul, mivel az EU egyik legnagyobb agrártámogatási rendszere a Közös Agrárpolitika (KAP), annak forrásai korlátozottak, így Ukrajna belépésével az egy hektárra jutó támogatás csökkenhet a magyar termelők számára.
Ez hosszú távon rontaná a magyar mezőgazdaság versenyképességét. Ukrajna mezőgazdasági területei Európa legtermékenyebb földjei közé tartoznak, összesen 41 millió hektár termőfölddel rendelkezik, amelyből 32,5 millió hektár szántóföld. Az ország alacsonyabb termelési költségei, például olcsóbb munkaerő és kevésbé szigorú környezetvédelmi előírások, miatt az ukrán gazdák jelentős versenyelőnybe kerülhetnek az uniós termelőkkel szemben.
Mivel az EU-ban a gazdálkodók szigorúbb szabályozásoknak vannak alávetve (például vegyszerek használata, állatjóléti előírások), az ukrán importtermékek könnyebben és olcsóbban jelenhetnek meg az európai piacokon. Ez komoly árversenyt eredményezhet, amely különösen a közép-európai mezőgazdaság számára jelentene kihívást. Az ukrán mezőgazdasági termékek már most is komoly piaci nyomást gyakorolnak az uniós országokra. A háború miatti vámmentes kereskedelmi engedmények eredményeként az ukrán gabona és olajos magvak elárasztották az európai piacokat, ami a közép-európai gazdák számára jelentős bevételkiesést okozott.
Ha Ukrajna teljes jogú EU-tagként csatlakozna, az uniós vám- és importkorlátozások végleg megszűnnének, ami tovább súlyosbítaná ezt a problémát.
Már most is több uniós ország (pl. Lengyelország, Magyarország) sürgette az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó behozatali szabályok szigorítását. A verseny így még kiélezettebbé válna, amely hosszú távon számos uniós mezőgazdasági vállalkozás ellehetetlenüléséhez vezethet.