BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Színt vallottak a fapadosok – kiderült, melyik légitársaságok vezetnének be állóhelyeket

Átmentek a biztonsági teszteken a repülőgépekre telepíthető állóhelyek. Az elképzelés megítélése igencsak felemás. A Világgazdaság megszólaltatta a fapados légitársaságokat, hogy gondolkoznak-e állóhelyek kialakításán.

A közelmúltban ismét felmerült az ötlet, hogy a fapados légitársaságok állóhelyes üléseket vezessenek be a rövid távú járataikon. Habár maga a koncepció már több mint egy évtizede létezik, eddig még senki nem döntött a megvalósítás mellett. Most azonban újra napirendre került, miután az olasz Aviointeriors cég Skyrider 2.0 nevű, nyeregszerű ülésének legújabb változata sikeresen teljesítette a biztonsági teszteket, és ez alapján akár már 2026-ban bevezetésre kerülhet bizonyos járatokon.

repülőgép ülés állóhely
fapados légitársaság
légi közlekedés
A fapados légitársaságok egyelőre nem jelentettek be állóhelyeket járataikon / Fotó: Facebook / Aboutflight24

Az tény, hogy gazdasági szempontból megérni a légitársaságoknak ez a megoldás, hiszen ugyanakkora gépen több utast tudnánk szállítani egyszerre. Ugyanakkor a légitársaságoknak számos más szempontra is figyelniük kell, mivel az elsődleges fontosságú számukra az utasok kényelme.

Sokan kritizálják az állóhelyeket

A félig álló testtartás ugyanis még rövid repülőutakon is aggodalomra ad okot, mivel:

  • kényelmetlenek lennének, 
  • sokkal inkább kifárasztanák az utasokat,
  • és még keringési problémákat is okozhatnának nekik.

Az állóhelyekről szóló bejegyzések már el is kezdődött a kommentháború az utasok részéről, és finoman fogalmazva is vegyes az ötlet fogadtatása. A Világgazdaság megkérdezte a legnagyobb fapados légitársaságokat, hogy miként viszonyulnak ehhez a megoldáshoz.

Megkérdeztük a fapadosokat

A Wizz Air repülőgépeivel tavaly összesen 62,8 millióan utaztak, és a magyar gyökerű légitársaság várakozásai szerint 2025-ben ez a szám eléri a 75 millió utas. A vállalat a következő évekre további emelkedésére számít, emiatt célul tűzte ki, hogy 2030-ra 500 repülőgépesre bővítse a flottáját. A jelenlegi ütem szerint ez a terv tartható lesz.

A várható utasszám-növekedés ellenére a Wizz Airnél nem szerepel a tervek között az állóhelyek bevezetése, erről tájékoztatta lapunkat a vállalat sajtóosztálya. 

A brit tulajdonú EasyJet légitársaság szűkszavú válaszában kijelentette, hogy nem terveznek állóhelyeket kialakítani járataikon.

A Ryanair a nemzetközi piacok és kifejezetten Magyarország kapcsán is nagy növekedésre számít az utasszámok tekintetében. Az ír vállalat az elkövetkező öt évben további 1,6 milliárd eurós magyarországi fejlesztést fog megvalósítani, és prognózisai szerint 9 millió utast reptet majd Magyarországról, illetve Magyarországra.

A légitársaság azt a választ adta lapunknak, hogy nem szándékozik állóhelyes utazást bevezetni a járatain, ez az opció nem szerepel a terveik között.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.