A kormány múlt héten két fontos kérdésben döntött a Budapest Airport kapcsán: az egyik a vasút, ami összeköti a fővárost a reptérrel, a másik egy új cargo repülőtér építésének terve – jelentette be Nagy Márton nemzetgazsdasági miniszter egy sajtóeseményen.
A kormány múlt heti ülésén megvizsgálta, hogyan alakul a reptér forgalma és megállapította, hogy a várakozásoknál nagyobb utasforgalom érkezett az országba, ezért indokolt a reptér fejlesztése.
A kormány elkülönített forrást a ferihegyi gyorsforgalmi fejlesztésére is, de kötött pályán is megindul a munka
– mondta Nagy Márton, hozzátéve, hogy a vasúti beruházás összértéke egymilliárd euró, nem új pálya épül, hanem Kőbányáról közvetlen összeköttetés épül és az a céljuk, hogy bekössék a magyarországi hálózatba. Hangsúlyozta, a vasút egyértelműen zöldebb, gyorsabb és a kiszámíthatóbb, „pontosan tudjuk érkeztetni a vonatokat”, a fejlesztés a reptér vonzáskörzetét is felülértékeli.
A miniszter szerint koncesszióban gondolkodnak, ezért beruházókat várnak Magyarországról és külföldről egyaránt.
Úgy fogalmazott, hogy ez egy munka kezdete, egy „feladat szabó” kormánydöntés, ugyanakkor a konkrét lépésekről később tájékoztatnak.
Elhangzott, hogy Budapestre szerepe cargo szempontból felértékelődött, az egész régió e-kereskedelmi központjává válhat a reptér. Lényegében Ázsiából és USA-ból érkezik a légi teherszállítási forgalom 80 százaléka, Európa mindössze 14 százalékot képvisel. A légi áruforgalmat jelenleg Kína uralja Magyarországon Nagy Márton szerint, ez főként a kínai webshopok, mint a a Temu e-kereskedelmi forgalmára vezethető vissza.
Jelezte, hogy jelentős fejlesztéseket terveznek a reptéren, ám a cargónak nem marad hely, nagyon gyorsan el fogják érni a kapacitáskorlátot. Az alapvető probléma, hogy az utasszállítók idővel gépek ki fogják szorítani a helyet a cargo elől, így a cargo repülőgépek pedig nem tudnak majd leszállni. Ráadásul szintén probléma, hogy a repülőtér nem 0-24-es reptér, emiatt a cargo gépek nem tudnak leszállni.
Az látjuk, hogy kell egy új cargo reptér
– mondta, hozzátéve, hogy pontos helyszínt még nem tud mondani, de 5-6 helyszín van a fejében. Itt fontos kérdés, hogy ez ne a lakosság terhére történjen, Budapest környéke pedig túlzsúfolt.. Másrészről a vasútnak és a közlekedési kapcsolatnak biztosítottnak kell lennie. Jelezte, hogy itt is koncesszióban gondolkodnak, a befektető vállalja, hogy zöld mezős beruházásban megvalósítja és utána működteti a repteret.
A következő heteken elkezdenek road show-zni a világban, szerinte logikus, hogy ezek a befektetők inkább keletről érkeznek, Kína, Közel-Kelet, Kazahsztán jöhet szóba.
Újságírói kérdésre elmondta, hogy nagyjából egymilliárd eurós mind a cargo reptér, mind a vasútfejlesztés. Szerinte úgy kell utóbbit megoldani, hogy egy szolnoki vagy debreceni járat be tudjon kapcsolódni, tehát ne jelentsen többlet terhelést. Úgy képzeli el, hogy a jelenlegi Budapest–Debrecen vonalon lenne egy pár km-es kitérő.
A költségvetés bevételeit fogja gyarapítani, a költségvetés finanszírozására kell fordítani
– szögezte le Nagy Márton a Budapest Airport tavalyi 100 milliárdos osztalékáról. A jövőben ugyanakkor nagyságrendileg évente 20 milliárd forint körüli összeg származhat a reptér osztalékából. Emellett az MVM-ből is jelentős osztalékot kap a kormány, ezek a pénzek a költségvetés bevételeit gyarapítják. Azt is elmondta, hogy a májusi hiány kedvezően fog alakulni éppen ezeknek forrásoknak is köszönhetően.
Fél éven belül ezeket a koncessziókat ki fogjuk írni
– mondta a miniszter, aki elárulta, hogy főként külföldi befektetőkben gondolkodik. Pontos dátumot nem tudott mondani, hogy a vasútfejlesztés megépítése mikor valósulhat meg, de 2027 után van ennek csak realitása. Bem zárható ki, hogy föld alá kerül majd a vasúti megálló, lehetséges ugyanis, hogy ez lesz az olcsóbb megoldás.
Nagy Márton arról is beszélt, hogy a vállalati beruházásokat fel kell pörgetni, ezért emelték fel 50 milliárdról 130 milliárdra a Demján Sándor Program 1+1 programelemét. Hangsúlyozta, hogy nem szabad megfeledkezni a magyar kkv-król, a leghangsúlyosabb az élelmiszeripar lesz a 150 gyár programban.
A Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy a második negyedévet a vámháborús bizonytalanság uralja, a német ipari termelés márciusi növekedés is ennek a számlájára írható, a német ipar még a vámháború előtt felpörgette a termelést.
A külső kereslet és az ipar nem fog magára találni
– tette egyértelművé Nagy Márton, hozzátéve, hogy mindig gyengélkedő iparral fogunk szembenézni, miközben a belső fogyasztás pörög. Ezt a kettősséget próbálják megszüntetni, erről szól a fejlesztő állam koncepciója.
Szerinte egyre gyorsuló GDP-növekedés lesz a következő negyedévekben, reméli, hogy a német kormány gazdaságfejlesztései lassanként lecsorognak a gazdaságba.
Azt gondolja, hogy idén talán fordulhat a német gazdaság, ezt azonban nem tudják kontrollálni. Amit tudnak az a fogyasztás és a belső gazdaság. Hangsúlyozta, azért küzdenek, hogy a beruházásokat újra tudják indítani.
Olyan megoldást találtunk, ami át tudja hidalni azt a helyzetet, hogy a költségvetésben nincs pénz
– mondta az ATV kérdésére Nagy Márton a ferihegyi vasútfejlesztés kapcsán, hozzátette, vannak nyugati és keleti érdeklődök is a beruházás iránt, ami szerinte jó üzlet lehet a cégeknek. Ugyanakkor logikus szerinte, hogy a cargo repteret a kínaiak építsék, mivel kínai áruk érkeznek a reptérre. A vasútfejlesztés esetében már más a helyzet, ott nyugati cégek jelentkezését is várják.
Nagy Márton reagált Karácsony kijelentésére is, aki szerint újra kell írni a magyar GDP-t, ha csődbe megy Budapest. A miniszter szerint helyesen kellett volna elkészíteni a főváros költségvetését, „helyette nekiáll és azt mondja, hogy nem fizeti be az adót”.
A főpolgármester úr el van tájolva, nem lehet jogvédelmet kérni adóval szemben. Jól is néznénk ki, mi lenne ebben az országban. Vicc az egész, kérdezzen már meg egy rendes jogászt
– mondta Nagy Márton, hozzátéve, hogy szerinte nem fair, hogy elkezd fenyegetőzni Karácsony, „ez egy felelőtlen főpolgármester kapálózása és zsarolása”. Arra kérte a főpolgármestert, hogy kérjen segítséget, „párbeszéd, dialógus, ez a módja a dolgoknak”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.